Gorący news

Zapraszamy na zakupy do sklepu stacjonarnego i internetowego www.ustefiego.pl

 

<

Broszura szkoleniowa pt. Pierwsze kroki w tenisie stołowym

Artykuł sponsorowany przez sklep internetowy www.ustefiego.pl

Zapraszamy do zakupów i lektury broszury szkoleniowej autorstwa Zbyszka Stefańskiego..

Oto fragmenty broszury:

PIERWSZE KROKI W TENISIE STOŁOWYM

BROSZURA SZKOLENIOWA

 

 

 

 

SPIS TREŚCI:

 

1. KOLEJNOŚĆ NAUCZANIA POSZCZEGÓLNYCH UDERZEŃ

 

2. JAK ZACZYNAĆ?

 

3. ZABAWY – MNÓSTWO ŚMIECHU

 

4. UCHWYT RAKIETKI

 

5.KROK ODSTAWNO-DOSTAWNY W TENISIE STOŁOWYM – zabawy

 

6. ROBOT W TENISIE STOŁOWYM

 

7. JAK UCZYĆ PORUSZANIA SIĘ PRZY STOLE?

 

8.JAK UCZYĆ PORUSZANIA SIĘ PRZY STOLE? CZĘŚĆ 2.

 

9.TRENING ODBIORU DLA NAJMŁODSZYCH

 

10. POKAZ, PRZYPOWIEŚĆ, ZABAWA

 

11. POKAZ, PRZYPOWIEŚĆ, ZABAWA. CZĘŚĆ 2.

 

12. JAK TO ROBIĄ INNI?

 

13. TEN PIERWSZY RAZ

 


1. KOLEJNOŚĆ NAUCZANIA POSZCZEGÓLNYCH UDERZEŃ

z cyklu: warsztaty zawodniczo-trenerskie

Temat wiecznie aktualny, bedący przedmiotem gorących dyskusji między trenerami.

Nic w tym zreszta dziwnego. Tak powinno być. To ważna sprawa, która ma wpływ na takie, a nie inne wyszkolenie techniczne zawodnika. A doskonale wiadomo, że stopień zaawansowania technicznego ma wpływ na poziom sportowy.

Zanim przystąpię do sedna sprawy chciałbym poczynić kilka uwag natury ogólnej.

Po pierwsze: jest to moja, autorska propozycja kolejności nauczania poszczególnych uderzeń technicznych w tenisie stołowym. Nie trzeba się z nią zgadzać, ale niech posluży jako wskazówka tym, którzy szukają informacji w tym temacie.

Po drugie: zaproponowana kolejność nie powinna być zawsze sztywno stosowana w stosunku do każdego młodego adepta tenisa stolowego. Jeśli np. przyjdzie do nas dziewczynka z dobrym półwolejem forhend to nie powinniśmy z uporem maniaka nauczać tylko i wyłącznie na początku pólwoleja bekhend(to uderzenie jest na czele mojej listy.) Mała tenisistka może szybko stracić ochotę na trening nie trafiając bekhendem żadnej piłki. A skoro już potrafi grać forhendem to pozwólmy jej na to. Umiejętnie wplatając w treningu naukę półwoleja bekhend.

Po trzecie: nieprzypadkowo umieszczam gry i zabawy w poniższej tabeli jako niezbędną formę pomocną na każdym etapie techniki. Na naszej stronie są zresztą zamieszczone już 3 artykuły na ten temat. Zapraszamy!

Po czwarte: zakładam, że zaczynamy szkolenie w wieku 6 lat. W przypadku późniejszego wieku rozpoczęcia treningu okres nauki danego uderzenia ulega skróceniu. Mniejszy jest z oczywistych względów też procentowy udział gier i zabaw. Ale jest i powinien być! A ogólny porządek nauczania uderzeń nie powinien ulec zmianie.

Po piąte: zanim przechodzimy do nauczania następnej techniki poprzednia powinna być w miarę dobrze opanowana tzn. zawodnik powinien wykonać nauczay element gry 8-10 razy bez popełnienia błędu.

Po szóste: zdarza się czasami, że pomimo naszych usilnych prób zawodnik nie może opanować jakiegoś zagrania. Przstąpić się wtedy powinno do nauki następnych uderzeń. I co jakiś czas wracać do problemu. Jeśli dalej nie widać postępów trzeba próbować zminimalizować ten słaby punkt. Robi się to przez odpowiedni trening taktyczny lub dobór właściwego sprzętu. W ten sposób maksymalnie eliminując problem. Na przykład w przypadku słabego topspina bekhend należy uczyć jak najczęstszego obiegania strony bekhendowej i grania forhendem (tzw. topspin forhend odwrócony). Lub zamiast okładziny gładkiej dać zawodnikowi na stronę bekhendową krótkie czopy do ataku szybkiego.

Przedstawiłem kolejność nauczania w formie tabeli.

 

L.p

 

Rodzaj uderzenia,

formy zajęć

Wiek  rozpoczęcia i opanowania uderzenia Uwagi
1.

 

gry i zabawy

 

6-8 lat 70% zajęć

9-11 lat 40-50%

12-14 lat 20 %

Wiek rozpoczęcia treningu – 6 lat

 

2.

 

 

pólwolej bekhend 6-8 lat Najczęściej najłatwiej przyswajalny element techniki podstawowej
3. pólwolej forhend 7-9 lat Ręka w każdej fazie ruchu nad stołem!
4.

 

podcięcie bekhend 7-9 lat Bardzo ważny element techniki podstawowej.Ręka w każdej fazie ruchu nad stołem
5.

 

podcięcie forhend

 

8-10 lat Ręka w każdej fazie ruchu nad stołem!
6.

 

 

 

 

topspin forhend

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

z piłki z dolną rotacją

z piłki z górną rotacją

9-12 lat

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10-11 lat

10-12 lat

Zwracać uwagę w zależności od rodzaju topspina na fazę zamachu, moment uderzenia piłki i nadawaną rotację-z piłki podciętej dłuższy zamach,ruch obszerniejszy, moment uderzenia piłki niższy, nadajemy piłce dużą rotację górną.W przypadku topspina po bloku zamach krótszy, moment uderzenia piłki wyższy i wcześniejszy,piłkę gramy bardziej płasko nadając jej ruch postępujący do przodu kosztem rotacji

Opanowanie trwa trochę dłużej ze względu na mały wzrost dziecka, a także to,że

moment uderzenia piłki jest nad stołem)

7.

 

 

 

blok bekhend

blok bekhend z górną rotacją

10-11 lat

12-14 lat

Ręka w każdej fazie ruchu nad stołem!Coraz bardziej zalecane,ręka w każdej fazie ruchu nad stołem!
8. blok forhend

blok forhend z lekką górną rotacją

 

10-11 lat

11-12 lat

Ręka w każdej fazie ruchu nad stołem!Ręka w każdej fazie ruchu nad stołem!Doskonałe przygotowanie do  nauki kontratopspina forhendem
9. smecz forhend 10-12 lat

 

Ręka w każdej fazie ruchu nad stołem, zwracamy uwagę na lekkim odejściu od stołu przed fazą uderzenia
10. topspin bekhend

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

z piłki z dolną rotacją

 

z piłki z górną rotacją

 

 

10-13 lat

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10-12 lat

 

10-14 lat

Zwracać uwagę w zależności od rodzaju topspina na fazę zamachu, moment uderzenia piłki i nadawaną rotację-z piłki podciętej dłuższy zamach, ruch obszerniejszy, moment uderzenia piłki niższy, nadajemy piłce dużą rotację górną.W przypadku topspina po bloku zamach krótszy, moment uderzenia piłki wyższy i wcześniejszy,piłkę gramy bardziej płasko nadając jej ruch postępujący do przodu kosztem rotacji.

Trudny element w nauczaniu techniki.

Tutaj najczęściej trzeba zdecydować o stylu gry zawodnika.

Zwrócić uwagę na połączenie z półwolejem b w zależności od predyspozycji

zawodnika.

11. Serw: podstawowy

 

z dolną rotacją

z pustą rotacją

boczne rotacje

rotacje mieszane

 

8-9 lat

 

10-12 lat

10-12 lat

10-12 lat

12-14 lat

Półwolejowy- bekhendowy i forhendowy ze strony bekhendowej

 

12.

 

 

kontratopspin forhend

ze stołu

dalej od stołu

 

 

10-12 lat

10-12 lat

10-12 lat

13. kontratopspin bekhend

ze stołu

dalej od stołu

12-14 lat

12-14 lat

13-14 lat

 

 

Nauczać przy już stosunkowo dużej sile gry

14. Flip

 

forhend

bekhend

bekhend z boczna rotacją

11-14 lat

 

11-12 lat

11-13 lat

11-14 lat

13-14 lat

Ręka w każdej fazie ruchu nad stołem
15. Krótkie podcięcie forhend

Krótkie podcięcie bekhend

 

12-14 lat

12-14 lat

Ręka w każdej fazie ruchu nad stołem

Ręka w każdej fazie ruchu nad stołem

Jak z tego wynika technika wg. mnie powinna być opanowana do

14-15 roku życia.

Ciąg dalszy znajdziecie Państwo:  TUTAJ

*Autor: Zbigniew Stefański

 Zbigniew Stefański jest związany z tenisem stołowym od 34 lat.

Absolwent AWF w Gdańsku ze specjalnością tenis stołowy. Jest posiadaczem dyplomu trenera II klasy i dyplomu magistra wychowania fizycznego.

W Niemczech jest posiadaczem A Lizenz.

Zawodnik i trener AZS AWF Gdańsk w latach jego największej świetności.

Na początku lat 90-tych jako trener I zespołu AZS AWF Gdańsk zdobył dwukrotnie wicemistrzostwo Polski w ligowej rywalizacji.

Jako zawodnik za swój największy sukces uważa zdobycie brązowego medalu w singla na MP juniorów w Zawierciu w 1984 roku.

Zawodnik Extraklasy i I ligi tenisa stołowego w Polsce.

Zawodnik III ligi niemieckiej. Grał też w II Bundeslidze.

Członek kadry narodowej juniorów i rezerw kadry seniorów.

Jednak już w wieku 20 lat zdecydował się na zajęcie pracą trenerską w klubie AZS AWF Gdańsk.

Jako trener tego klubu zdobył na MP ok. 100 medali w różnych kategoriach wiekowych.

Po rozstaniu z tym klubem stworzył od podstaw klub UKS „Skoczek” w Sopocie, który istnieje do dziś. Za największy sukces tego okresu (1994-1998) uważa zdobycie (w warunkach urągających wszelkim standartom) przez Bogumiłę Hall i Małgosię Makowską brązowego medalu na DMP młodziczek, III miejsce Karoliny Słowik na OTK kadetek, IV miejsce Bogumiły Hall na turnieju Przeglądu Sportowego i V miejsce w DMP kadetek.

W latach 90-tych trener nowo wtedy powstałego ośrodka przygotowań olimpijskich w Gdańsku. Były trener kadry narodowej praktycznie wszystkich kategorii młodzieżowych w Polsce.

Dwukrotnie uczestniczył jako trener kadry narodowej w ME juniorów i kadetów (Grenada, Ljubliana). Za swój największy sukces tego okresu i całej swojej karierze uważa zdobycie przez Anię Januszyk złotego medalu ME (Grenada) w debla wraz z Petrą Fichtinger.

Pomógł też Ani Januszyk w przygotowaniach do MMP w Gdańsku, które zaowocowały brązowym medalem w singla.

Dwukrotnie był uczestnikiem – raz jako zawodnik, raz jako trener główny – Akademickich Mistrzostw Swiata.

W swojej karierze miał zaszczyt i przyjemność pracować z takimi zawodnikami jak: Lucjan Błaszczyk, Piotr Szafranek, Tomasz Krzeszewski, Michał Dziubański, Ania Januszyk i z wieloma, wieloma innymi.

W 1998 roku wyjechał do Niemiec, gdzie z kontynuuje pracę trenerską.

Najpierw przez 8 lat pracował jako trener główny Post SV Muhlhausen i równocześnie jako trener główny najlepszego z podokręgów landu Turyngia.

Od 01.10.2007 prowadzi własną szkołę tenisa stołowego.

Po 9 latach pracy w Niemczech ma w swoim dorobku ok.150 medali z mistrzostw województwa, Strefowych Mistrzostw Niemiec (m.in 4 złote medale) i Mistrzostw Niemiec.

Dwóch z jego zawodników zakwalifikowało się do minikadry (w kat. skrzatów)  Niemiec.

Ważniejsze osiągnięcia tego okresu to:

1. Awans I zespołu PSV Muhlhausen z IV ligi do II Bundesligi

2. Awans w roku II zespołu PSV Muhlhausen z VI ligi do III ligi niemieckiej złożonej z wychowanków klubu, bądź z zawodników trenujących we wspólnym systemie treningowym

3. Uczestnictwo 3 zawodników w prestiżowym turnieju TOP 16 Niemiec, gdzie gra 16 najlepszych zawodników tego kraju w danej kategorii wiekowej – najlepszy wynik to 7 miejsce w Niemczech

4. Uczestnictwo 3 zawodników w prestiżowym turnieju TOP 12, gdzie gra 12 najlepszych zawodników  tego kraju w danej kategorii wiekowej – najlepszy wynik to 7 miejsce w Niemczech

5. Wielokrotny udział jego zawodników w TOP 48 (najlepszy wynik to 5 miejsce w Niemczech), Drużynowych Mistrzostwach Niemiec (najlepszy wynik to 3 miejsce w Niemczech), Klubowych  Mistrzostwach Niemiec (najlepszy wynik to 7 miejsce), Szkolnych Mistrzostwach Niemiec (1 miejsce w Niemczech)

6. Dwa brązowe medale jego wychowanków w drużynowych mistrzostwach Niemiec.

Obecnie ma 3 zawodników w kadrze Niemiec kadetów i kadetek.

W Niemczech miał i ma okazję współpracować i uczyć się tenisowego abecadła od najlepszych trenerów pracujących w tym kraju.

W swojej pracy stara się udowadniać, że tenis stołowy to wielka szkoła charakteru i droga do bycia lepszym człowiekiem.

Dodaj komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

NEWSLETTER

Zapisz się do newslettera i bądź zawsze na bieżąco

O nas

Portal www.time-out.pl powstał w głowie 2 osób Zbyszka Stefańskiego i Rafała Kurowskiego. Nie udało mi się ustalić dokładnej daty rozpoczęcia naszej działalności. ale po kolei....
Czytaj więcej

Na skróty

Facebook

Znajdź nas na Facebooku