Gorący news

Zapraszamy na zakupy do sklepu stacjonarnego i internetowego www.ustefiego.pl

 

<

Kolejność nauczania poszczególnych uderzeń

z cyklu: warsztaty zawodniczo-trenerskie

Temat wiecznie aktualny, bedący przedmiotem gorących dyskusji między trenerami.

Nic w tym zreszta dziwnego. Tak powinno być. To ważna sprawa, która ma wpływ na takie, a nie inne wyszkolenie techniczne zawodnika. A doskonale wiadomo, że stopień zaawansowania technicznego ma wpływ na poziom sportowy.

Zanim przystąpię do sedna sprawy chciałbym poczynić kilka uwag natury ogólnej.

Po pierwsze: jest to moja, autorska propozycja kolejności nauczania poszczególnych uderzeń technicznych w tenisie stołowym. Nie trzeba się z nią zgadzać, ale niech posluży jako wskazówka tym, którzy szukają informacji w tym temacie.

Po drugie: zaproponowana kolejność nie powinna być zawsze sztywno stosowana w stosunku do każdego młodego adepta tenisa stolowego. Jeśli np. przyjdzie do nas dziewczynka z dobrym półwolejem forhend to nie powinniśmy z uporem maniaka nauczać tylko i wyłącznie na początku pólwoleja bekhend(to uderzenie jest na czele mojej listy.) Mała tenisistka może szybko stracić ochotę na trening nie trafiając bekhendem żadnej piłki. A skoro już potrafi grać forhendem to pozwólmy jej na to. Umiejętnie wplatając w treningu naukę półwoleja bekhend.

Po trzecie: nieprzypadkowo umieszczam gry i zabawy w poniższej tabeli jako niezbędną formę pomocną na każdym etapie techniki. Na naszej stronie są zresztą zamieszczone już 3 artykuły na ten temat. Zapraszamy!

Po czwarte: zakładam, że zaczynamy szkolenie w wieku 6 lat. W przypadku późniejszego wieku rozpoczęcia treningu okres nauki danego uderzenia ulega skróceniu. Mniejszy jest z oczywistych względów też procentowy udział gier i zabaw. Ale jest i powinien być! A ogólny porządek nauczania uderzeń nie powinien ulec zmianie.

Po piąte: zanim przechodzimy do nauczania następnej techniki poprzednia powinna być w miarę dobrze opanowana tzn. zawodnik powinien wykonać nauczay element gry 8-10 razy bez popełnienia błędu.

Po szóste: zdarza się czasami, że pomimo naszych usilnych prób zawodnik nie może opanować jakiegoś zagrania. Przstąpić się wtedy powinno do nauki następnych uderzeń. I co jakiś czas wracać do problemu. Jeśli dalej nie widać postępów trzeba próbować zminimalizować ten słaby punkt. Robi się to przez odpowiedni trening taktyczny lub dobór właściwego sprzętu. W ten sposób maksymalnie eliminując problem. Na przykład w przypadku słabego topspina bekhend należy uczyć jak najczęstszego obiegania strony bekhendowej i grania forhendem (tzw. topspin forhend odwrócony). Lub zamiast okładziny gładkiej dać zawodnikowi na stronę bekhendową krótkie czopy do ataku szybkiego.

Przedstawiłem kolejność nauczania w formie tabeli. 

 

L.p

 

Rodzaj uderzenia,

formy zajęć

Wiek  rozpoczęcia i opanowania uderzenia

Uwagi

1.

 

gry i zabawy

 

6-8 lat 70% zajęć

9-11 lat 40-50%

12-14 lat 20 %

Wiek rozpoczęcia treningu – 6 lat

 

2.

 

 

pólwolej bekhend 

6-8 lat

Najczęściej najłatwiej przyswajalny element techniki podstawowej

3.

pólwolej forhend

7-9 lat

Ręka w każdej fazie ruchu nad stołem!

4.

 

podcięcie bekhend

7-9 lat

Bardzo ważny element techniki podstawowej.Ręka w każdej fazie ruchu nad stołem

5.

 

podcięcie forhend

 

8-10 lat

Ręka w każdej fazie ruchu nad stołem!

6.

 

 

 

 

topspin forhend

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

z piłki z dolną rotacją

z piłki z górną rotacją

9-12 lat

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 10-11 lat

10-12 lat

Zwracać uwagę w zależności od rodzaju topspina na fazę zamachu, moment uderzenia piłki i nadawaną rotację-z piłki podciętej dłuższy zamach,ruch obszerniejszy, moment uderzenia piłki niższy, nadajemy piłce dużą rotację górną.W przypadku topspina po bloku zamach krótszy, moment uderzenia piłki wyższy i wcześniejszy,piłkę gramy bardziej płasko nadając jej ruch postępujący do przodu kosztem rotacji 

Opanowanie trwa trochę dłużej ze względu na mały wzrost dziecka, a także to,że

moment uderzenia piłki jest nad stołem)

7.

 

 

 

blok bekhend

blok bekhend z górną rotacją

10-11 lat

12-14 lat

Ręka w każdej fazie ruchu nad stołem!Coraz bardziej zalecane,ręka w każdej fazie ruchu nad stołem!

8.

blok forhend

blok forhend z lekką górną rotacją

 

10-11 lat

11-12 lat

Ręka w każdej fazie ruchu nad stołem!Ręka w każdej fazie ruchu nad stołem!Doskonałe przygotowanie do  nauki kontratopspina forhendem

9.

smecz forhend

10-12 lat

 

Ręka w każdej fazie ruchu nad stołem, zwracamy uwagę na lekkim odejściu od stołu przed fazą uderzenia

10.

topspin bekhend

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

z piłki z dolną rotacją

 

z piłki z górną rotacją

 

 

10-13 lat

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10-12 lat

 

 10-14 lat

Zwracać uwagę w zależności od rodzaju topspina na fazę zamachu, moment uderzenia piłki i nadawaną rotację-z piłki podciętej dłuższy zamach, ruch obszerniejszy, moment uderzenia piłki niższy, nadajemy piłce dużą rotację górną.W przypadku topspina po bloku zamach krótszy, moment uderzenia piłki wyższy i wcześniejszy,piłkę gramy bardziej płasko nadając jej ruch postępujący do przodu kosztem rotacji.

Trudny element w nauczaniu techniki.

Tutaj najczęściej trzeba zdecydować o stylu gry zawodnika.

 Zwrócić uwagę na połączenie z półwolejem b w zależności od predyspozycji

zawodnika.

11.

Serw: podstawowy

 

z dolną rotacją

z pustą rotacją

boczne rotacje

rotacje mieszane

 

8-9 lat

 

10-12 lat

10-12 lat

10-12 lat

12-14 lat

Półwolejowy- bekhendowy i forhendowy ze strony bekhendowej

 

12.

 

 

kontratopspin forhend

ze stołu

dalej od stołu

 

 

10-12 lat

10-12 lat

10-12 lat

 

 

 

 

13.

kontratopspin bekhend

ze stołu

dalej od stołu

12-14 lat

12-14 lat

13-14 lat

 

 

Nauczać przy już stosunkowo dużej sile gry

14.

Flip

 

forhend

bekhend

bekhend z boczna rotacją

11-14 lat

 

11-12 lat

11-13 lat

11-14 lat

13-14 lat

Ręka w każdej fazie ruchu nad stołem

15.

Krótkie podcięcie forhend

Krótkie podcięcie bekhend

 

12-14 lat

12-14 lat

Ręka w każdej fazie ruchu nad stołem

Ręka w każdej fazie ruchu nad stołem

Jak z tego wynika technika wg. mnie powinna być opanowana do

14-15 roku życia.

Po tym okresie… No tak, ale to już jest temat na inny artykuł…

 

Zbyszek Stefański 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dodaj komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

NEWSLETTER

Zapisz się do newslettera i bądź zawsze na bieżąco

O nas

Portal www.time-out.pl powstał w głowie 2 osób Zbyszka Stefańskiego i Rafała Kurowskiego. Nie udało mi się ustalić dokładnej daty rozpoczęcia naszej działalności. ale po kolei....
Czytaj więcej

Na skróty

Facebook

Znajdź nas na Facebooku