z cyklu: warsztaty zawodniczo-trenerskie
Temat wiecznie aktualny, bedący przedmiotem gorących dyskusji między trenerami.
Nic w tym zreszta dziwnego. Tak powinno być. To ważna sprawa, która ma wpływ na takie, a nie inne wyszkolenie techniczne zawodnika. A doskonale wiadomo, że stopień zaawansowania technicznego ma wpływ na poziom sportowy.
Zanim przystąpię do sedna sprawy chciałbym poczynić kilka uwag natury ogólnej.
Po pierwsze: jest to moja, autorska propozycja kolejności nauczania poszczególnych uderzeń technicznych w tenisie stołowym. Nie trzeba się z nią zgadzać, ale niech posluży jako wskazówka tym, którzy szukają informacji w tym temacie.
Po drugie: zaproponowana kolejność nie powinna być zawsze sztywno stosowana w stosunku do każdego młodego adepta tenisa stolowego. Jeśli np. przyjdzie do nas dziewczynka z dobrym półwolejem forhend to nie powinniśmy z uporem maniaka nauczać tylko i wyłącznie na początku pólwoleja bekhend(to uderzenie jest na czele mojej listy.) Mała tenisistka może szybko stracić ochotę na trening nie trafiając bekhendem żadnej piłki. A skoro już potrafi grać forhendem to pozwólmy jej na to. Umiejętnie wplatając w treningu naukę półwoleja bekhend.
Po trzecie: nieprzypadkowo umieszczam gry i zabawy w poniższej tabeli jako niezbędną formę pomocną na każdym etapie techniki. Na naszej stronie są zresztą zamieszczone już 3 artykuły na ten temat. Zapraszamy!
Po czwarte: zakładam, że zaczynamy szkolenie w wieku 6 lat. W przypadku późniejszego wieku rozpoczęcia treningu okres nauki danego uderzenia ulega skróceniu. Mniejszy jest z oczywistych względów też procentowy udział gier i zabaw. Ale jest i powinien być! A ogólny porządek nauczania uderzeń nie powinien ulec zmianie.
Po piąte: zanim przechodzimy do nauczania następnej techniki poprzednia powinna być w miarę dobrze opanowana tzn. zawodnik powinien wykonać nauczay element gry 8-10 razy bez popełnienia błędu.
Po szóste: zdarza się czasami, że pomimo naszych usilnych prób zawodnik nie może opanować jakiegoś zagrania. Przstąpić się wtedy powinno do nauki następnych uderzeń. I co jakiś czas wracać do problemu. Jeśli dalej nie widać postępów trzeba próbować zminimalizować ten słaby punkt. Robi się to przez odpowiedni trening taktyczny lub dobór właściwego sprzętu. W ten sposób maksymalnie eliminując problem. Na przykład w przypadku słabego topspina bekhend należy uczyć jak najczęstszego obiegania strony bekhendowej i grania forhendem (tzw. topspin forhend odwrócony). Lub zamiast okładziny gładkiej dać zawodnikowi na stronę bekhendową krótkie czopy do ataku szybkiego.
Przedstawiłem kolejność nauczania w formie tabeli.
L.p
|
Rodzaj uderzenia, formy zajęć |
Wiek rozpoczęcia i opanowania uderzenia |
Uwagi |
1.
|
gry i zabawy
|
6-8 lat 70% zajęć 9-11 lat 40-50% 12-14 lat 20 % |
Wiek rozpoczęcia treningu – 6 lat
|
2.
|
pólwolej bekhend |
6-8 lat |
Najczęściej najłatwiej przyswajalny element techniki podstawowej |
3. |
pólwolej forhend |
7-9 lat |
Ręka w każdej fazie ruchu nad stołem! |
4.
|
podcięcie bekhend |
7-9 lat |
Bardzo ważny element techniki podstawowej.Ręka w każdej fazie ruchu nad stołem |
5.
|
podcięcie forhend
|
8-10 lat |
Ręka w każdej fazie ruchu nad stołem! |
6.
|
topspin forhend
z piłki z dolną rotacją z piłki z górną rotacją |
9-12 lat
10-11 lat 10-12 lat |
Zwracać uwagę w zależności od rodzaju topspina na fazę zamachu, moment uderzenia piłki i nadawaną rotację-z piłki podciętej dłuższy zamach,ruch obszerniejszy, moment uderzenia piłki niższy, nadajemy piłce dużą rotację górną.W przypadku topspina po bloku zamach krótszy, moment uderzenia piłki wyższy i wcześniejszy,piłkę gramy bardziej płasko nadając jej ruch postępujący do przodu kosztem rotacji
Opanowanie trwa trochę dłużej ze względu na mały wzrost dziecka, a także to,że moment uderzenia piłki jest nad stołem) |
7.
|
blok bekhend
blok bekhend z górną rotacją |
10-11 lat 12-14 lat |
Ręka w każdej fazie ruchu nad stołem!Coraz bardziej zalecane,ręka w każdej fazie ruchu nad stołem! |
8. |
blok forhend blok forhend z lekką górną rotacją
|
10-11 lat 11-12 lat |
Ręka w każdej fazie ruchu nad stołem!Ręka w każdej fazie ruchu nad stołem!Doskonałe przygotowanie do nauki kontratopspina forhendem |
9. |
smecz forhend |
10-12 lat
|
Ręka w każdej fazie ruchu nad stołem, zwracamy uwagę na lekkim odejściu od stołu przed fazą uderzenia |
10. |
topspin bekhend
z piłki z dolną rotacją
z piłki z górną rotacją
|
10-13 lat
10-12 lat
10-14 lat |
Zwracać uwagę w zależności od rodzaju topspina na fazę zamachu, moment uderzenia piłki i nadawaną rotację-z piłki podciętej dłuższy zamach, ruch obszerniejszy, moment uderzenia piłki niższy, nadajemy piłce dużą rotację górną.W przypadku topspina po bloku zamach krótszy, moment uderzenia piłki wyższy i wcześniejszy,piłkę gramy bardziej płasko nadając jej ruch postępujący do przodu kosztem rotacji.
Trudny element w nauczaniu techniki. Tutaj najczęściej trzeba zdecydować o stylu gry zawodnika.
Zwrócić uwagę na połączenie z półwolejem b w zależności od predyspozycji zawodnika. |
11. |
Serw: podstawowy
z dolną rotacją z pustą rotacją boczne rotacje rotacje mieszane
|
8-9 lat
10-12 lat 10-12 lat 10-12 lat 12-14 lat |
Półwolejowy- bekhendowy i forhendowy ze strony bekhendowej
|
12.
|
kontratopspin forhend ze stołu dalej od stołu
|
10-12 lat 10-12 lat 10-12 lat |
|
13. |
kontratopspin bekhend ze stołu dalej od stołu |
12-14 lat 12-14 lat 13-14 lat |
Nauczać przy już stosunkowo dużej sile gry |
14. |
Flip
forhend bekhend bekhend z boczna rotacją |
11-14 lat
11-12 lat 11-13 lat 11-14 lat 13-14 lat |
Ręka w każdej fazie ruchu nad stołem |
15. |
Krótkie podcięcie forhend Krótkie podcięcie bekhend
|
12-14 lat 12-14 lat |
Ręka w każdej fazie ruchu nad stołem
Ręka w każdej fazie ruchu nad stołem |
Jak z tego wynika technika wg. mnie powinna być opanowana do
14-15 roku życia.
Po tym okresie… No tak, ale to już jest temat na inny artykuł…
Zbyszek Stefański
Portal www.time-out.pl powstał w głowie 2 osób Zbyszka Stefańskiego i Rafała Kurowskiego. Nie udało mi się ustalić dokładnej daty rozpoczęcia naszej działalności. ale po kolei....
Czytaj więcej
Dodaj komentarz